Written by admins Tuesday, 08 January 2013 15:26
Ianuarie sau Ienaiu este prima lună a anului în calendarul Gregorian şi una dintre cele şapte luni gregoriene cu o durată de 31 de zile.
Ianuarie începe (astrologic) cu soarele în semnul Capricornului şi sfârşeşte în semnul Vărsătorului. Din punct de vedere astronomic, luna ianuarie începe cu soarele în constelaţia Săgetătorului şi se sfârşeşte cu soarele în constelaţia Capricornului.
Primăria Ploieşti a primit o cerere din partea Bisericii Domneşti, cu hramul Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, ai căror reprezentanţi intenţionează să elaboreze istoricul celui mai vechi edificiu din municipiu.
A doua zi după Botezul Domnului, pe 7 ianuarie, creştinii îl prăznuiesc pe Sfântul Ioan Botezătorul, cel numit şi Înaintemergătorul Domnului, ultimul mare profet al Vechiului Testament şi cel care a făcut trecerea spre perioada Noului Testament. Ca orice mare sărbătoare, ea este însoţită de un alai de obiceiuri şi tradiţii.
Cercetătorii spun că unitatea de măsură a timpului la daci era o perioadă de 13 ani. După unii autori urarea cunoscută „Să trăieşti 100 de ani!” era de fapt „Să trăieşti 104 ani!” formă care, după unii autori, se mai regăseşte chiar şi azi în unele zone din Maramureş. 104 se împarte perfect la 8, iar floarea sau forma geometrică tradiţională la daci avea 8 petale sau 8 laturi.
A doua din ciclul celor trei zile de mare sårbåtoare ale noului an, Boboteaza este în primul rând o sårbåtoare creștinå, dar care iese în evidențå numai prin referirea constantå la pågânismul perioadei din care face parte. Reprezintå și ea momentul încheierii sårbåtorilor de iarnå (aici poate fi încadratå și petrecerea ritualå a Iordanului), mai bine zis, lustrația prin apå, purificarea generalå ce urmeazå în urma alungårii tuturor forțelor ostile, malefice, care și-au fåcut de cap în perioada sårbåtorilor de iarnå. De aceea, se spune, acesta este momentul când dispar de pe fața påmântului (temporar, evident), diavolii, strigoii, asociați uneori cu dezlånțuirile furtunoase ale viscolelor iernii, marcând o trecere timidå cåtre celålalt anotimp. Își fac simțitå prezența binefåcåtoare lupii (care numai pânå la Boboteazå pot så facå råu oamenilor), apårând de astå datå ca instrumente punitive divine, îndreptate împotriva demonilor sau a oamenilor. Într-un fel, putem spune cå intråm neoficial în noul sezon al Lupului, a cårui prezențå se va face în curând simțitå din ce în ce mai pregnant, în timpul Filipilor de iarnå. Valențele purificatoare ale apei sfințite în aceastå zi se extind și asupra gospodåriei: apa de râu, agheasma etc. poate alunga moroii, puricii, șerpii, lupii, bolile, dar poate stimula recoltele. În aceastå zi, ca și în celelalte sårbåtori mari ale calendarului popular, sunt concentrate la scarå micå toate aspectele semnificative ale vieții țåranului, în care cuvintele-cheie erau a stimula și a proteja. Iordånitul reprezintå varianta instituționalizatå a acestor practici de propițiere, care nu se limiteazå doar la un simplu colind adresat celor ce poartå numele sfântului, ci tututor membrilor 







