Sunday, May 26, 2024
   
Text Size

Literatură

O celebrare a fiinţării – Tellus

Literatură

389074 102527473226409 20762466 nMi-au fost dragi cărţile îndelung migălite de autorii lor, de parcă aceştia ar avea în minte creaţia unui copil de hârtie, însufleţit de cuvânt, şlefuit ca formă şi prezentare de însuşi ADN-ul poetic. Aşa este „Tellus”, volumul de debut al poetului Călin Derzelea, o carte proiectată în spaţiul visului personal, având formă estetică după chipul şi asemănarea unui interior sensibil şi profund. Tema cărţii se relevă încă de la imaginea coperţii, creată de poet, unde palma bunicii, fotografiată de el însuşi, cuprinde cu gingăşie titlul cărţii, asemeni unor artere fine prin care pare că pulsează sângele vieţii. De altfel, cartea este ilustrată cu fotografii simbolice, alb-negru, realizate

 

Portul tradiţional românesc din Bistriţa-Năsăud

Literatură


dscn7301În spaţiul tradiţional oferit de gospodăriile din curtea Muzeului  Judeţean Bistriţa-Năsăud  a avut loc lansarea  volumului  „Portul tradiţional românesc din Bistriţa-Năsăud“ de Aurel Bodiu şi Maria Golban, apărută la Editura Eikon în condiţii de excepţie. Timp de un an cei doi specialişti în domeniul etnologiei  au descins în toate zonele etnografice ale judeţului intrând în dialog cu oamenii satului care mai păstrează costumul în lada de zestre, cu meşterii care mai au ca îndeletnicire confecţionarea straielor populare. 

După cum afirmă directorul Centrului Judeţean pentru Cultură, Florin Vasile Şomlea,  instituţia pe care o manageriază a demarat o susţinută activitate de cercetare în domeniul etonografiei după rigorile ştiinţei sociologice în vederea inventarierii situaţiei din judeţul nostru.  Evenimetul a debutat cu taraful tradiţional condus de Anghel Urs, alături de artistele Domnica Dologa, cu un cântec de nuntă, şi Cornelia  Ardelean,  cu un cântec de secerat. Cartea a fost prezentată de prof.univ.dr. Traian Vedinaş - specialist în sociologie rurală, lect.univ. Oliv Mircea - director Biblioteca Judeţeană Bistriţa-Năsăud, Vasile Dâncu - poet ţăran, Florin Vasile Şomlea,  directorul instituţiei organizatoare, moderator fiind George Vasile Dâncu, directorul Editurii Eikon.

Cu toţii au apreciat rodul studiului celor doi autori, faptul că nu trebuie să ne piară respectul pentru veşmintele ţărăneşti, ultima urmă a neoloticului european, portul fiind esenţa unei comunităţi. Volumul este însoţit de un cd cu sute de fotografii care ilustrează frumuseţea portului bistriţean.

Au fost prezenţi oameni din tot judeţul în costume tradiţionale, amintind aici doar câţiva dintre cei care iubesc tradiţiile: scriitorii Ioan Pintea , Dorel Cosma, Icu Crăciun, Liviu Păiuş şi Vasile Filip, directorul Alexandru Câţcăuan, tinerele interprete Cristina Livia Scurtu şi Alina Ceuca, directorii de cămin cultural Maria Moldovan Gavri, Viorica Gherasim, Ioana Suciu, coregrafii Ioan Simionca, Florin Flâmând, Voichiţa şi Ionel Stejerean,  meşterii populari Lucia Todoran, Genuca Ceuca, Floarea Cosmi, părintele Aurelian Poptean, etc. Un moment frumos, de care, cu siguranţă, ne vom aminti peste timp cu plăcere. Portul nostru stăbun are acum propria carte.

   

A unsprezecea petală

Literatură

cami274Îşi întrevedea
cu greu chipul,
 
năvălea în mintea
peste măsură de tulburată
 
de gândurile tălmăcite în cuvinte,
depănate de-a lungul
unor înşiruiri şi căderi
 
din scurgerea vremii.
 
 

de  ZINCA MARIUS IULIAN

 

De ce am mai citi o carte de poezie azi, când există o adevărată inflaţie de manifestare în scris? Iar dacă am face-o, de ce am alege volumul de poezie „A 11-a petală”, propus nouă de Marius Iulian Zinca, autor cunoscut mai ales din întâlnirile Reţelei Literare, reţea a poeţilor de limbă română, de pretutindeni.

Cartea atrage atenţia în primul rând prin titlu, un titlu bine alcătuit, pus la cale am spune, reper al ideilor cuprinse sub paradigma unei simbolistici simplu exprimate, complex elaborate.
   

Mireasa de sare - poezia tăcerilor

Literatură

14013737-featAstăzi, la şedinţa de vineri a Cenaclului Atitudini din Ploieşti, a fost prezentată cartea de debut a Mariei Dobrescu, sensibilă poetă din Câmpina. Volumul a fost tipărit de Editura „Grinta”, în Colecţia „Poezia 9”, îngrijită de poetul Adrian Suciu, iar lansarea oficială a avut loc in Tabăra de creaţie de la Sibiu, ARTGOTICA, vara aceasta.

Coperta, realizată de Lia Maria Vasiliu, aruncă nada primului contact, vizual, spre sugestia titlului (Mireasa de sare), o postură reversibilă a fiinţei noastre interioare. Infinitul trăirilor personale, în care legarea de real este doar un văl pribeag de mireasă, pe deasupra insurmontabilei adancimi sufleteşti, este o definiţie artistică aprope exactă a versurilor cuprinse în acest volum de debut.

Voalul miresei - rolul, candoare şi contur conştient - se pierde în conţinutul emoţional amplu, răsărind cine ştie unde, ca şi sarea, sub forme noi, cristalizând sentimente noi. Mereu în preajma pericolului de a se destrăma, furat de adanc, versul - şi ca atare mesajul descifrabil al sensibilitaţii – este promisiunea unei statornicii făcută de poetă realităţii cotidiene, deşi are conştiinţa fragiliţăţii asumării, în condiţiile în care adîncurile sensibile se reformulează mereu şi alte ipostaze, urme de o clipă pe plaja obiectivităţii, le iau locul. Temele alese de Maria Dobrescu sunt ipostaze ale meditaţiei despre sine, despre efemera secundă a concretizării abisului inconştient în forme de gând şi trăire, toate destinate transformarii continue.

Am remarcat tacerile dintre versurile poetei, sugerate prin spaţii bine ancorate în text, acele tăceri care crează interacţiune cu cititorul, sugerându-i astfel să fie atent mai ales la poezia din el, deschisă prin lectură. Tăcerile Mariei Dobrescu sunt părţi consistente din poem, de care, dacă cititorul nu va ţine seama, sensul acestor versuri poate rămîne închis. 

Ele fac parte, de multe ori, din metafora textului, fiind una dintre tehnicile de transmitere a mesajului.

Universul semantic al „Miresei de sare” este sugerat de un vocabular inefabil, uneori zgîrcit, definind astfel un vers modern, original, încrezător şi sigur.

Este un aspect contradictoriu, faptul ca deşi autoarea operează minimalist prin cuvinte, în texte abia schiţate, ca autoare se defineşte cu atât mai mult sigură pe mijloacele sale literare, fiind încrezătoare în efectul lor. Poezia capătă astfel concizie, o anume greutate analitică, defineşte o autoare atentă şi tocmai de aceea credibilă.

În cele 64 de pagini ale acestui volum de debut vom regăsi o lume de simboluri si credinţe romîneşti, devenite repere literare, repere de dezlegare a metaforicului, al ambiguităţii, iar spre final, poeta pare a găsi chiar şi soluţii acestei agonii în starea de efemer, ca şi cum sarea, cristalizată după multe experienşe prin lume – mirese nealese, ia forma omului, o forma neidealizată, dar, consideră poeta, demnă de alegere.

autor, Camelia Radu

   

BookLand: Cel mai mare târg de carte, film, muzică şi jocuri a ajuns la Ploieşti!

Literatură

booklandBookLand este, la origine, un concept unic în România: târguri urbane de carte în mall-uri. Mizează pe scindarea direcţiilor tradiţionale de a semnala cărţile (librării fizice, târguri de carte la Romexpo) şi pe o apropiere firească a cărţilor de oameni. Sintetizat, cărţile sunt aduse în locuri familiare şi la îndemâna cititorilor în cele mai mari centre comerciale din toată ţara.

Evenimentul va fi găzduit, începând de astăzi până pe data de 9 septembrie, în Mall Shopping Center Ploieşti. BookLand a debutat în 2011 şi a devenit, până în prezent, cel mai mare târg de acest gen, având în vedere şi aria de acoperire, 39 de oraşe.

Este singurul târg de carte cu servicii integrate: logistică, merchandising, vânzare de carte şi promovare. BookLand a pornit la drum pe 6 martie şi se va încheia pe 24 decembrie 2012, iar în fiecare oraş poposeşte câte şase zile.

   

Page 25 of 30