Written by Iuliana Radu Sunday, 02 December 2012 16:07
Crista BILCIU s-a născut la 19 iulie 1978, în Târgu-Mureş. Este absolventă a Facultăţii de Ştiinţe şi Litere a Universităţii „Petru Maior”, secţia Limba şi Literatura Română/ Limba şi Literatura Engleză, absolventă de master în Istoria Criticii Literare şi în Managementul Proiectelor. A obţinut şi o licenţă în regie de teatru, la Universitatea de Teatru, Tîrgu-Mureş. În prezent este studentă la Universitatea Media, secţia Regie Film, clasa profesorului Dan Piţa. Sub regia Cristei BILCIU (autoarea volumului “Poema desnuda”, câştigător al Concursului de Manuscrise al Uniunii Scriitorilor din România, ediţia 2011) Muzeul Literaturii Române ne în/cântă din luna septembrie cu o reprezentație unica, POEZISELE.
Proiectul oferă posibilitatea de a vedea ca fragmente fiecare parte din cele aproape două ore de spectacol în care actorii: Anda SALTELECHI, Rodica BUNEA, Cristian RUS și Sandra ŞIMON susțin prin vocea și mișcarea scenică deosebită texte de Mariana MARIN,
Nichita DANILOV, Angela MARINESCU, Mircea CĂRTĂRESCU, Paul VINICIUS, Ileana MĂLĂNCIOIU, Ion MUREŞAN, Florin IARU, Traian T. COŞOVEI, Emil BRUMARU, Ioan Es. POP, Floarea ŢUŢUIANU și Cristian POPESCU. Acest spectacol este, așa cum a mărturisit Crista BILCIU, “o încercare de a aduce oamenii mai aproape de poezia contemporană românească”. Anda SALTELECHI s-a confesat reliefând faptul că acest spectacol “mă obligă să mă adaptez repede, să-mi gândesc textele într-un ritm deloc leneș (cu spaime, cu reusite...), mă țin tot timpul trează (și când merg pe stradă mă gândesc la texte).” Acest proiect reprezintă începutul, punându-se în scenă "IEUDUL FĂRĂ IEŞIRE" după un volum-cult al lui Ioan Es. POP ce susține vocea poeziei moderne asemeni unui descântec sau invocaţie. Un participant remarca “Tot spectacolul a fost extraordinar, cu mult dinamism și care a transmis o serie de emoții contradictorii, deși nu sunt sigur dacă am înțeles tot.” Un alt spectacol propus de Crista BILCIU celor ce doresc să se elibereze de profanul existenței este “BLAS-FEM" un spectacol marcat de viziune poezie feministe, având la bază texte precum: "Fuga Postmoderna VIII" (Angela MARINESCU), "Dodoloi" (Simona POPESCU), "O femeie bine crescuta" (Miruna VLADA) etc. În final nu ne rămâne decât să-i urăm succes în drumul ales Crista BILCIU și de asemenea actorilor care trăiesc textele cu o intensitate instinctuală transfigurarea artistică a unor creatori moderni de poezie.
Marian DRAGOMIR
Written by Iuliana Radu Sunday, 02 December 2012 15:55
Inedit și convingător, romanul de debut al Anei Maria Gîbu este o compoziție omogenă și bine condimentată cu suspans, complicații sentimentale cu o turnură surprinzătoare, frământări interioare și multă, multă imaginație. Situat la granița dintre science-fiction și fantasy (s-ar încadra mai degrabă în genul soft SF/science-fantasy, caracterizat prin accentul pus pe latura psihologică, pe sentimente și implicații umane), romanul abordează îndrăzneț tema căutării sinelui într-un viitor involuat, scindat între sat și oraș, între oameni și mutanți.
Ana Maria evită din instinct stereotipurile. Astfel, binele și răul nu ne apar ca noțiuni întrutotul disjuncte, antagonice, romanul axându-se mai
mult pe evoluția interioară a personajelor și pe felul în care interacționează unele cu altele și trăiesc, la nivel intim, personal, binele sau răul. De fapt, cred că autoarea a împrumutat personajului central, Julia, o mare parte din personalitatea sa. Contradicții, frământări sufletești, negarea unei sensibilități profunde - care ar duce inevitabil la vulnerabilitate -, curaj și abnegație, dăruire totală…Cerebrală și lucidă, Julia rămâne însă, împotriva ei chiar, o ființă profund umană. Cel puțin din aceste motive, romanul nu putea fi scris decât la persoana întâi. Într-o lume crepusculară, aparent condusă de cruzime și răzbunare, descoperim cu uimire altruism, sensibilitate, emoții nealterate și nealterabile prin intervenție externă. Autoarea ne induce subtil, prin mijloace care ne scapă la prima vedere, ideea că dragostea reprezintă unica trăsătură care ne transformă cu adevărat în oameni. Și că niciun experiment genetic nu poate modifica “ADN”-ul sufletesc. Prietenia, solidaritatea, duioșia, compasiunea răsar și ele acolo unde te aștepți mai puțin. Această întoarcere spre uman, atât de bine (și de bună seamă voit!) mascată, reprezintă punctul forte al cărții. Romanul s-a născut, după destăinuirile ulterioare ale autoarei, la lumina lămpii, “pe ascuns”, între un exercițiu de algebră și o analiză morfo- sintactică la limba română – și a fost, se pare, un catalizator pentru examenul de capacitate, promovat de altfel cu brio. Dar nu este prima oară când Ana Maria ne uimește prin puterea sa uluitoare de a se dedica, simultan, unor activități diverse (și excelează la toate!): învățătură, scris, muzică, dans, acțiuni de voluntariat…talentul și munca fiindu-i recunoscute unanim, atât de către profesioniști, cât și de prieteni, și recompensate prin zeci de premii obținute în țară și în străinătate. CV-ul său este prin el însuși o carte de vizită impresionantă! Și, dacă în poezie Ana Maria a demonstrat că este o adevărată prințesă a metaforei, în proză ea mizează pe prezentarea frustă a evenimentelor, pe minimizarea mijloacelor stilistice în favoarea acțiunii directe. Stilul sobru, aproape succint, fără înflorituri inutile, dialogul viu și sincer poartă cititorul, în ritm alert, în mijlocul acțiunii. Povestea te ia pe sus, nu e timp pentru visare. Romanul, scris într-o tonalitate afectivă și agresivă totodată, puternic vizual și dramatic, va avea, cu siguranță, un impact de durată asupra cititorului de orice vârstă – chiar dacă, poate, mai degrabă la nivel subliminal. Pentru că lumea despre care ne avertizează autoarea este pe deplin posibilă întrun viitor nu prea îndepărtat. Când omul se joacă de-a divinitatea, căutând perfecțiunea, rezultatul nu poate fi decât dezastruos. Experimentele genetice scăpate de sub control pot avea efecte secundare imprevizibile. În acest context, accentul povestirii este pus pe nevinovăția “victimelor”, fie ele îngeri sau vârcolaci. Veți descoperi în “Blestemații” un roman de o surprinzătoare și copleșitoare complexitate, un vertij de întâmplări care te țin cu sufletul la gură de la prima până la ultima frază. Lectura vă va convinge negreșit că un înger rămâne un înger, indiferent de circumstanțe, încercări sau „mutații”. Prin extrapolare, orice înger este, până la urmă, un om! Așteptăm ca generația următoare, a cărei curajoasă reprezentantă este Ana Maria Gîbu, să demonstreze și reciproca afirmației de mai sus! Un roman must read! Mult succes, Ana Maria!
Luminița Zaharia
Written by Iuliana Radu Sunday, 02 December 2012 15:53
spun că niciodată
dar niciodată
vorba
nu a fost mai slabă
de ce atâta vehemenţă
când ştiu că poemul
se alcătuieşte
chiar se asamblează
dacă stau să mă gândesc
din două materii
buna credinţă a cititorului
sacrificiul
mândria
demnitatea
ala cum martirii
sprijineau facerea lui Dumnezeu
şi creaţia
derizoriul administrativ
pe care îl suportă poetul
şi ştiţi
la capitolul acesta
nu am stat niciodata bine
este aşa este cum aţi auzit
de Marian Dragomir
Written by Iuliana Radu Sunday, 02 December 2012 15:49
şi iarăşi mi-am vopsit trupul în verde
poate aşa voi încolţi din nou
mi-e moartea greu de suportat iubite
privesc spre voi, de-aicea, ca printr-un hublou.
mi-e veşnicia submarin iar peştii
la o ţigară îmi bârfesc dorinţa
de a-nverzi dar nu-i condamn căci noaptea orbitoare
mi-a întrerupt păcatul şi de trei ori mi-a luminat fiinţa.
atâta umezeală zace-n mine
şi-atâta mucegai mă copleşeşte
c-am început sa mă droghez de-o vreme
iar asta izbăvirea mi-o coseşte.
am învăţat să înot de plictiseală
printre epave mă strecor agilă
când ţi-am trimis aseară sms-ul
făceam un brass, iar tu mi-erai feştilă.
te chem în mine pofta mă sugrumă
la ştiri spuneau că vei muri probabil
te-aştept să-mi cureţi algele din plete
şi nu uita să vii cu-n dric acvatic, onorabil
(şi nu privi în urmă înspre oarba turmă care urlă)
de Adelina Fleva
Written by Iuliana Radu Friday, 30 November 2012 11:01
Un studiu realizat de British Heart Foundation arată că, dacă timpul ar putea fi dat înapoi, mulţi şi-ar alege altă carieră, altă nevastă sau alt soţ şi altă ţară în care să trăiască. La studiu au participat 2.000 de persoane, iar cercetătorii au făcut un top al regretelor la bătrâneţe.
1. Că nu au călătorit mai mult
2. Că nu au ţinut legătura cu mai mulţi prieteni din trecut
3. Că au facut prea putina miscare
4. Ca nu au economisit destui bani
5. Ca s-au apucat de
More Articles...
- A apărut Antologia Cenaclului "Atitudini" / Casa de Cultura "I. L. Caragiale" Ploiești
- open de dor
- Sărbătoarea Sfântului Andrei: Unii pun grâu la încolţit, alţii află taine
- Crucea Roşie: Solidaritate cu persoanele seropozitive
- Scurtă călătorie prin graiul ardelenesc
- Numai o zi până la Târgul de Sfântul Nicolae, la Muzeul Ţăranului Român
- Mihaela Ilie – pictură la Galeria de Artă Ploieşti
- Trei volume cu un numitor comun: Unirea Bucovinei cu România
Page 116 of 277